Životni ciklus proizvoda
Svaki proizvod ima svoj životni ciklus. Treba praviti razliku između životnog veka koji predstavlja vremenski period koji počinje sa gotovim proizvodom koji je tek napustio fabričke proizvodne pogone, i završava se sa prestankom vršenja svih funkcija proizvoda, i životnog ciklusa koji počinje sa samom idejom za razvoj proizvoda, zatim prolazi kroz nekoliko faza, da bi se završio sa povlačenjem proizvodnje datog proizvoda. Poznavanje životnog ciklusa proizvoda je danas od vitalnog značaja, jer se čitave strategije razvoja proizvoda prave upravo u zavisnosti od toga u kojoj se fazi nalazi postojeći proizvod. Osnovne faze kroz koje svaki proizvod mora da prođe su: uvođenje, rast prodaje, zasićenje i starost. Ipak svaki proizvod ponaosob prolazi kroz mnoštvo različitih podfaza u okviru ove četiri prethodno pomenute faze, dajući tako realniju sliku životnog ciklusa. Vremenski periodi trajanja određenih proizvoda se razlikuju, pa je tako životni vek nekih proizvoda duži, i može da traje i preko deset pa i više godina, npr. PLAZMA KEKS, JAFA, SMOKI, a nekih kraći. Ovi proizvodi se na tržištu pojavljuju već više od dvadeset godina gotovo nepromenjeni (sa izuzetkom ambalaže). Prehrambena industrija daje proizvode sa dugotrajnim životnim ciklusima, i u tom slučaju je najčešće kao strateško opredeljenje prisutno održavanje faze zrelosti, dok industrija tehnike i tehnologije daje proizvode sa znatno kraćim životnim ciklusom i tu se kao strategijsko opredeljenje kompanija javljaju razni pokušaji produžavanja životnog ciklusa proizvoda.
Evo i kratkog objašnjenja za svaku fazu posebno:
1. Faza uvođenja proizvoda na tržište
Ova faza predstavlja fazu lansiranja proizvoda. Nov proizvod koji se iznosi na tržište najčešće nailazi na prihvatanje samo od ograničenog broja potrošača. Uvođenje se vrši postupno i karakteriše ga spori rast tražnje, niska dobit i visoki troškovi marketinga. Visoki troškovi se ogledaju kroz visoke troškove distribucije i prodaje, neophodnost promocije itd.
Za novi proizvod, po pravilu, interesovanje pokazuju i distributeri i konkurencija. Ocena svih zainteresovanih subjekata utiče na dalji opstanak proizvoda na tržištu.
2. Faza rasta
U ovoj fazi, tražnja za proizvodom postepeno raste a time i obim proizvodnje i prodaje.. to se deshava usled efekta promocije u fazi uvođenja i ostalog marketing napora. Ako je proizvod uspešna inovacija, preduzeće će početi da ostvaruje dobit. Povećavanjem obima proizvodnje smanjuju se troškovi a time i i cena proizvoda. Da bi se što duže zadržala pozicija proizvoda u ovoj fazi, marketing napore treba usmeriti na kvalitet proizvoda, tačnost isporuke, obezbeđenje prodajnih usluga, uspostavljanje dobrih poslovnih odnosa sa kupcima. Ova faza, kao i druge, može da traje od nekoliko meseci do nekoliko godina.
3. Faza zrelosti
U ovoj fazi obim prodaje je dostigao maksimalno mogući nivo i rast prodaje se usporava ili prodaja stagnira. Međutim, ako preduzeća uspešno unesu radikalnije promene u proizvode, može se promeniti pravac kreanja obima proizvodnje. Moguća stagnacija proizvoda se odražava na stopu prinosa proizvoda a samim tim i na smanjenje dobiti. U ovoj fazi novi proizvodi potiskuju postojeće, a proizvođači se bore ze očuvanje pozicija na tržištu. Ističu se dodatne usluge na tržištu kao što su snižavanje cena, pojačan itenzitet ekonomske propagande, proizvodi se modifikuju itd. Vrlo često u ovoj fazi proizvođači već imaju nove proizvode pripremljene za lansiranje.
4. Faza opadanja
S obzirom da na tržištu već postoje novi proizvodi koji počinju da ugrožavaju postojeće, neminovno nastaje i poslednja faza u životnom ciklusu proizvoda – faza opadanja tražnje. Ova faza traje sve do njegovog eliminisanja sa tržišta. Proizvod koji je u fazi opadanja sve više se zadržava na zalihama.
Životni vek priozvoda se neprestan o skraćuje zahvaljujući primeni naučno – tehnološkog progresa i konkurencije na tržištu.
Стоматология в Москвe
https://soyfer.ru/
Центр профессиональной стоматологии - услуги платной стоматологии и лицевой хирургии в Москве
soyfer.ru
Autor AjjllyPed — 15 Dec 2021, 23:14
Интернет магазин в России!
https://bestledies.ru/
Интернет магазин в России!Нам доверяют многие.Комплексный подход. Гарантия качества.
https://bestledies.ru/ Мы ждем на нашем сайте Вас! Удачных покупок )
Autor AanaPed — 02 Dec 2021, 04:02
Стоматология в Москве
https://americandental.ru/
Нам доверяют многие.Комплексный подход. Гарантия качества. Быстрое лечение. Услуги: Правильный прикус, Отбеливание, Восстановление зубов.
americandental.ru
Autor AellyPed — 29 Nov 2021, 14:28
Права на форвардер предлает к оформлению компания on-prava, мы занимаемся подготовкой всех сопутствующих документов и оформлением под ключ прав на форвардер по лучшей стоимости на рынке, так как являемся прямыми заказчиками. Обращайтесь и купите права на форвардер уже сегодня.
http://wiki.mgpu.ru/index.php?title=Быстрое и недорогое получение прав на форвардер в компании On Prava
http://kuban.forum24.ru/?1-12-0-00007125-000-0-0-1636708151
http://alternativaprofi.com/forum/viewthread.php?thread_id=11748
http://mockwa.com/forum/thread-109145/
http://wiki.infotech-volga.ru/index.php?title=Недорогое и быстрое получение прав на форвардер в фирме On Prava
http://www.ecoindustry.ru/user/ikaforvar/gb.html
http://wiki.artwist.ru/index.php?title=Недорогое и оперативное получение прав на форвардер в компании On Prava
#98738237887#
Autor SellyPed — 18 Nov 2021, 10:28
Hello. And Bye.
https://tradekam.ru/
Autor Robertkat — 06 Nov 2021, 12:11
Very nife write-up. I definitely appreciate this site.Continue the good
work!
https://harborbaystorage.net/
pastillas comprar 180 pastillas https://harborbaystorage.net/
Autor pastillas comprar 180 pastillas — 05 Sep 2021, 16:59
E čovek se namuči da napiše nešto pametno, i jedini komentar je "u prehrambenoj industriji nije ni malo jednostavno da se održi faza zrelosti". Ma ti znaš... Uzmi i napiši nešto pa mi tebe da komentarišemo. Bravo kolega na tekstu.
Autor Prof. dr MarketinG — 28 Avg 2012, 04:00
Ovo ti je deo onoga sto imas...o fazama zivotnog ciklusa...
Autor Stefica — 07 Nov 2011, 11:48
E zivotni ciklus proizvoda sam definitivno prostudirala temeljno do svake recenice........Sve pohvale
Autor Sonja — 29 Nov 2009, 00:25
samo treba napomenuti da u prehrambenoj industriji nije ni malo jednostavno da se održi faza zrelosti
Autor iwy — 10 Nov 2009, 15:02